Insurgency to taktyczna strzelanka nastawiona głównie na tryb multiplayer. Jest to kontynuacja popularnego moda o tym samym tytule dedykowanego grze Half-Life 2. Produkt autorstwa New World Interactive, w skład którego wchodzi zespół odpowiedzialny za oryginalną modyfikację. Akcja toczy się w jednym z krajów Bliskiego Wschodu. Gra opowiada o starciach między oddziałami wojsk zachodnich, a muzułmańskimi rebeliantami. Insurgency jest taktyczną strzelanką, więc nacisk położono na wysoki realizm rozgrywki. Jedno celne trafienie często wystarczy do zabicia przeciwnika, a zwycięstwo jest prawie niemożliwe bez dobrej współpracy z kolegami z drużyny
W Insurgency mamy do wyboru dwie drużyny terrorystów i żołnierzy, kilka klas postaci takich jak strzelec wyborowy, snajper, wsparcie, saper czy szturmowiec. Dobierać możemy też elementy wyposażenia obronnego, ulepszenia do broni – celowniki czy amunicję grzybkującą, a nawet kilka różnych rodzajów granatów od zwykłych odłamkowych aż po rakietowe przeciwpancerne wystrzeliwane z RPG-7. Co ciekawe, wśród broni znajdziemy współczesne modele jak M16A2 i historyczne gnaty w stylu MP-40.
Gra posiada cztery tryby rozgrywki kooperacyjny hunt, w którym walczymy z botami, firefight, czyli klasyczne odbijanie punktów kontrolnych. Occupy, gdzie każda drużyna zaczyna z jednym punktem, a walka toczy się o bazę znajdującą się na środku i ellimination, który jest wariacją na temat zabawy w zdobywanie flag. Gra posiada też nietypowy system odradzania się. Po zgonie oczekujemy aż ktoś z naszej drużyny przejmie jedną z baz albo czekamy na odgórną kolejną falę wsparcia i odradzamy się drużynowo. Z jednej strony oznacza to zazwyczaj irytujące (czasem nawet półminutowe!) oczekiwanie na zmartwychwstanie, ale z drugiej strony sprawia, że zawsze działamy w grupie. Połączenie bardzo dużej śmiertelności i długiego oczekiwania na respawn często bywa denerwujące ale jest konieczne.
– żeby zginąć wystarczy że przeciwnik pośle w twoim kierunku od 1 do 4 kulek w zależności od tego jaką masz założoną kamizelkę i jakiej amunicji używa nieprzyjaciel,
– brak kill -ratio nie ma listy najlepszych graczy – nie ma frustracji że jesteś tak daleko w rankingu graczy,
– brak mini mapy – nikt nie wie od kogo zginął, koledzy nie widzą gdzie zginąłeś wiec musisz używać komunikacji głosowej w grze,
– wszystkie ruchy Twojej postaci jak i mechanika strzału jest jak najbardziej realistyczna – nie ma strzelania podczas skoku jak w CS-GO ani strzelania z biodra no chyba że przeciwnik jest przed Tobą,
– nie wiesz ile zostało Ci amunicji w magazynku – tak jak w rzeczywistości albo liczysz swoje strzały albo często przeładowujesz o ile nieprzyjaciel w tym czasie tego nie wykorzysta posyłając Ci 1 skuteczną kulkę,
– mapy są tak zaprojektowane że praktycznie w każdym miejscu da się skampić – schować się za zasłoną ,kucnąć , położyć się utrudniając trafienie,
– sama wymiana ognia jak i trafienie w przeciwnika jest mało efektowne , można powiedzieć że w 1/3 wypadków nawet nie wiesz czy trafiłeś i przeciwnik padł czy po prostu się schował za rogiem czy samochodem ,
– starcia ludzie przeciw ludziom czyli tryb pvp rozgrywane są na serwerach rozmieszczonych na całym globie ,im bliżej Ciebie jest serwer tym masz mniejsze pingi i większe szanse na wyrównaną grę.
– kooperacja gra zespołu graczy do 8 przeciw botom – tu proponuję Wam zacząć przygodę z INSURGENCY.Poznasz przede wszystkim mapy nauczysz się poruszać i strzelać z każdej broni i wybierzesz dla siebie odpowiednią.
Tryb kooperacji zawiera kilka scenariuszy i rózne tryby trudności więc dla każdego coś miłego…,
– multiplayer pvp tryb gry ludzie przeciw ludziom .W tym trybie możecie grać w max 32 graczy, to bardzo ciężki tryb gry podobny do BF czy COD generalnie zagrać można ale to nie da Ci satysfakcji jaką oferuje tryb turniejowy czyli 5 na 5,
– rozgrywka turniejowa – tryb turnieju – 5 na 5 graczy – to domyślny i najbardzie wciągający scenariusz tej gry,
– doi -Day Od Infamy – to dodatek przenoszący nas w czasy II Wojny Światowej (dla miłośników gatunku)
– security forces (siły bezpieczeństwa)
– insurgents (powstańcy)
Każda ze stron posiada kilka klas.Każda klasa ma do wyboru określone uzbrojenie.1.) – security forces (siły bezpieczeństwa)– zwiadowca (dowódca ,flanker)Zwiadowca to klasa lekka:
a) zalety:
– posiada najszybszy pistolet maszynowy mp5k
– jest szybki
b)wady:
– może założyć tylko lekką kamizelkę
c)zalecene uzbrojenie
– lekka kamiezelka
– mp5k bez celownika z amunicją AP
– granat błyskowylub:
– lekka kamiezelka
– ump-45 bez celownika z amunicją AP
– granat odłamkowy
– wsparcie (nie dostępny w trybie turniejowym)
– specjalista (nie dostępny w trybie turniejowym)
– strzelec (szturmowiec)
Szturmowiec to klasa ciężka:
a) zalety:
– może założyć ciężką kamizelkę
– może udźwignąć więcej sprzętu od pozostałych klas
b)wady:
– jest wolny
– utrudnione celowanie na m16 i mk18 bez dołożonego celownika
c)zalecene uzbrojenie
– ciężka kamiezelka
– mk18 bez celownika z amunicją AP
– granat odłamkowy
lub:
– lekka kamiezelka
– mk18 z celownikiem i amunicją AP
– granat błyskowy
– snajper
Snajper to wyjątkowo trudna i specyficzna klasa:
a) zalety:
– jako jedyny może wziąć lunetę większą niż 1 (mówimy o trybie turniejowym gry)
– broń snajpera zadaje największe obrażenia
b)wady:
– może wziąć tylko lekką kamizelkę
– posiada broń strzelającą tylko w trybie pojedyńczym
c)zalecene uzbrojenie (na tym możesz grać jak szturmowiec)
– lekka kamiezelka
– L1A1 bez celownika z amunicją AP
– granat odłamkowy
lub:
– lekka kamiezelka
– m40A1 z kolimatorem lub lunetą i amunicją AP
– granat błyskowy
– miner (nie dostępny w trybie turniejowym)
– grenadier (nie dostępny w trybie turniejowym)
2.) insurgents (powstańcy)
– szturmowiec
Szturmowiec to klasa ciężka:
a) zalety:
– może założyć ciężką kamizelkę
– może udźwignąć więcej sprzętu od pozostałych klas
b)wady:
– jest wolny
c)zalecene uzbrojenie
– ciężka kamiezelka
– AK74 z celownikiem z amunicją AP
– granat odłamkowy
lub:
– ciężka kamiezelka
– AKM z celownikiem i amunicją AP
– granat błyskowy
– snajper
Snajper to wyjątkowo trudna i specyficzna klasa:
a) zalety:
– jako jedyny może wziąć lunetę większą niż 1 (mówimy o trybie turniejowym gry)
– broń snajpera zadaje największe obrażenia
b)wady:
– może wziąć tylko lekką kamizelkę
– posiada broń strzelającą tylko w trybie pojedyńczym
c)zalecene uzbrojenie (na tym możesz grać jak szturmowiec)
– lekka kamiezelka
– SKS bez celownika z amunicją AP
– granat odłamkowy
lub:
– lekka kamiezelka
– MOSIN z lunetą i amunicją AP
– granat błyskowy
– skrzydło (dowódca, flanker)
Zwiadowca to klasa lekka:
a) zalety:
– posiada AK-74U bardzo silny karabin
– jest szybki
b)wady:
– może założyć tylko lekką kamizelkę
c)zalecene uzbrojenie
– lekka kamiezelka
– AKS-74U bez celownika z amunicją AP
– granat błyskowy
lub:
– lekka kamiezelka
– MP40 bez celownika z amunicją AP
– granat odłamkowy
Tak jak wcześniej pisałem możesz zginąć od 1 lub 4 kulek posłanych w Twoim kierunku a teraz przyjrzyjmy się od czego to zależy.
– kamizelka ciężka to podstawa dla szturmowca jeżeli jej nie założysz a przeciwnik korzysta z amunicji AP to zginiesz od 1 napotkanej kulki.
Zwiadowca lub skrzydło żeby być szybszym ma dostęp tylko do lekkiej kamizelki,może za to wziąć np granat błyskowy
– amunicja mamy 3 rodzaje:
zwykła,smugowa – unikaj jej bo jeżeli przeciwnik ma ciężką kamizelkę to nie zdążysz go zabić,
HP – dobra przeciw celom nieopancerzonym 1-2 kulka dla celu bez kamizelki , 3 kulki dla celu z kamizelką
AP -skuteczna do celów opancerzonych (1-2 kulki dla mających ciężką kamizelkę)
– granaty:
granat dymny 1 osoba w zespole powinna mieć ten granat żeby osłonić drużynę przed ogniem zaporowym
granat błyskowy – nieoceniona broń jeśli się chce zdobyć skampiony punkt wroga oślepia przeciwnika na parę sekund
granat zwykły jego zasięg jest jak najbardziej realistyczny jeżeli nie masz kamizelki a granat wpadnie w obrębie ścian w których ty się znajdujesz to najpewniej padniesz
granat zapalający i koktail mołotowa w zasadzie używany tylko w trybie przeciw botom dla zniszczenia składu broni ewentualnie do zabezpieczenia tyłów żeby boty nie przeszły
– celownik – do wyboru jest kilka bez zbliżenia i kilka ze zbliżeniem – stanowczo radzę brać te bez zbliżenia lub nawet zrezygnować z kolimatora kosztem granatu błyskowego czy odłamkowego bo w patowej sytuacji to właśnie granat da Ci przewagę ,nawet dla snajpera to lepszy wybór no chyba że jesteś tym jedynym urodzonym w czepku snajperem który napierd… z lunetą x4 do celów znajdujących sie przed sobą 🙂
– no i wreszcie broń, generalnie musisz sam przetestować która broń Ci odpowiada statystyki broni dostępne są na stronie: http://jballou.com/insurgency/stats.php
Masz ograniczony ciężar do wzięcia priorytet to kamizelka i amunicja reszta wg. gustu.
– podstawa tej gry to znajomość map ,pograj kilka tygodni w tryb kooperacji przeciw botom żebyś zaznajomił się z mapami zanim zaczniesz grać przeciw ludziom.Unikniesz wtedy frustracji typu skąd ? jakim cudem mnie zabił ?
– komunikacja głosowa podczas gry to podstawa bez niej jesteś łatwym celem dla drużyny przeciwnej ,tu nie ma mini mapy i nie widać kto gdzie zginął i kto jaki punkt przejmuje.Idziesz na punkt informuj , zginiesz informuj ,zobaczysz wroga informuj…,
– punkty zdobywasz nie dzięki fragom tylko dzięki zdobytym punktom kontrolnym dla swojej drużyny,
– pamiętaj że bardzo istotną rzeczą w tej grze jest zaskoczenie przeciwnika, żeby go zaskoczyć musisz poruszać się tak żeby wróg Ciebie nie usłyszał .Jak podchodzisz do punktu lub wroga włącz celowanie i ukucnij wtedy poruszasz się bezszelestnie,
– jeżeli masz możliwość to graj na słuchawkach żeby usłyszeć z której strony idzie nieprzyjaciel a słychać w tej grze wszystko nawet szybki oddech po zakończonym właśnie biegu 🙂 .Jak już opanujesz nieco mapy dostępne w grze a jest ich kilkanaście możesz spróbować swoich sił rozgrywając mecze turniejowe.
Informacje podstawowe dla trybu turniejowego :
– grają ze sobą 2 drużyny każda po minimum 3 a maksymalnie 5 graczy.
– jeżeli w czasie rozgrywki jedna z drużyn będzie miała mniej niż 3 graczy mecz zostaje przerwany i rozpoczęty od nowa gdy drużyna będzie miała ponownie minimum 3 graczy dlatego nigdy nie opuszczaj meczu przed jego zakończeniem bo zepsujesz innym cały mecz,
– mecz trwa od 6 do 11 rund.Wygrywa drużyna która wygra pierwsza 6 rund,
– mecz rozgrywany jest jedynie dla scenariusza FIREFIGHT czyli drużyna która przejmie 2 z 3 punktów kontrolnych przed upływem końca czasu (2,5min) wygrywa daną rundę,
-gdy runda się zaczyna każda z drużyn ma przejęty 1 punkt skrajny (A lub C co widać po kolorze niebieskim) punkt środkowy (B) jest biały nie przejęty przez żadną z drużyn,
-jeżeli czas rundy się skończył a jedna z drużyn jest w trakcie przejmowania punktu to mecz zostaje przedłużony aż do czasu przejęcia tego punktu lub zabicia przejmującego punkt przez drużynę przeciwną czyli obrońcy.
– jeżeli wszyscy w drużynie polegną to automatycznie runda się kończy przegraną tej drużyny.
– w momencie przejęcia punktu przez jedną z drużyn wszyscy którzy dotychczas zginęli zostają w tej drużynie odrodzeni na respie.
– scenariusz firefight jest dostępny dla ograniczonej liczby map więc możecie w szczególności ćwiczyć te mapy:
station firefight
panj firefight
uprising firefight
market firefight (szczególnie grywana)
heights firefight (szczególnie grywana)
district firefight (szczególnie grywana)
siege firefight
contact firefight
ministry firefight (szczególnie grywana)
revolt firefight
verticality